01 stycznia 2024

Podsumowanie roku 2023, hity fantasy i science fiction, debiuty roku

Zapraszam na tradycyjne podsumowanie roku – będzie dużo liczb, podziękowań, ale przede wszystkim fantastycznych książek, które warto przeczytać! Dajcie znać w komentarzach, jakie są Wasze hity A.D. 2023!

 

 

W roku 2023 Głodna Wyobraźnia uraczyła Was 60 wpisami, z czego 12 dotyczyło zapowiedzi fantasy i science fiction, opublikowałam też recenzje 48 książek (w tym recenzje podwójne), jeden tekst zawierał natomiast propozycje prezentów, a kolejny był podsumowaniem roku 2022. Szczegóły dotyczące przeczytanych gatunków tradycyjnie pokazuję na grafie. 

 


Trzy szczególnie istotne dla mnie w zeszłym roku książki to pozycje, które objęłam patronatem – soczyście słowiańskie Żmijątko Moniki Maciewicz, pomysłowe urban fantasy Kasi Wierzbickiej Z magią jej do twarzy, a także wizjonerskie science fiction Nieświat Magdaleny Świerczek-Gryboś, który na razie jest dostępny tylko jako e-book. Każda z nich jest oryginalna, znakomicie przemyślana i napisana, tak więc jestem naprawdę dumna z patronowania tym powieściom. I gorąco namawiam Was do ich przeczytania!

 

A jak prezentują się pozostałe liczby? Trochę widać ogólnoświatową tendencję do odpływania odbiorców od blogów, ale i tak mam się czym pochwalić, bo w 2023 roku przebiłam magiczny próg 300000 odwiedzin! W ciągu ostatnich 12 miesięcy zaglądaliście na Głodną Wyobraźnię ponad 43 tysiące razy, a na koniec roku jej licznik wskazywał liczbę 306748. Dziękuję Wam serdecznie za regularne czytanie moich recenzji i zapraszam do przeczytania kolejnych wpisów! Na Facebooku ma teraz 913 obserwujących, w tym 103 nowych, a na Instagramie mam obecnie ponad 1400 zainteresowanych literaturą fantastyczną duszyczek. W tym serwisie najchętniej oglądacie rolki z najlepszymi książkami poszczególnych pór roku oraz unboxingi. Nadal trwa tam wyzwanie #lubięfantasyisf w postaci bingo książkowego, serdecznie zapraszam do wzięcia w nim udziału!

 

Najczęściej czytanymi przez Was wpisami były – tu zaskoczenia nie będzie – zapowiedzi fantasy i science fiction, a z innych największą popularnością cieszyły się:

  1. Podsumowanie 2022, hity fantasy i science fiction oraz debiut roku

  2. Ogniu, krocz ze mną – „Wojna makowa” Rebekki F. Kuang

  3. Prezenty książkowe dla miłośników fantastyki 2023

  4. Isaac Asimov „Równi bogom” – Walcząc z głupotą

  5. Marta Kładź-Kocot „Daraena” – Materia i mit

  6. Joanna W. Gajzler „Necrovet. Usługi weterynaryjno-nekromantyczne” – Magiczne zwierzęta i jak je leczyć

  7. Neal Shusterman „Kosiarze” – Włodarze śmierci


HITY FANTASY 2023

 

  1. Radek Rak Agla. Aurora

  2. Jarosław Dobrowolski Dziwny Zachód

  3. Brian McClellan W cieniu błyskawic

  4. J.T. Greathouse Ogród imperium

  5. Marta Kładź-Kocot Daraena

  6. Grzegorz Wielgus Pieśń pustyni (Książki nie ma na zdjęciu, bo czytałam e-booka.)

  7. Katarzyna Wierzbicka Z magią jej do twarzy

  8.  Monika Maciewicz Żmijątko

  9.  Marcin Mortka Koszyczek dla Doli

     (A Dar anomalii i Na wieki wieków korpo jeszcze się pojawią w dalszej części wpisu.)


HITY SCIENCE FICTION 2023

  1. Isaac Asimov Równi bogom

  2. Marta Sobiecka Algorytm życia

  3. Marta Sobiecka Chindōgu

  4. Poul Anderson Olśnienie

  5. Paweł Matuszek Zejście 49


HITY 2023 INNYCH GATUNKÓW


  1. Elżbieta Cherezińska Sydonia

  2. Marcin Moń Bogowie i pielgrzymi


HITY SERIALOWE 2023

  1. Blue Eye Samurai

  2. Invincible, sezon 2a

  3. Star Trek: Strange New Worlds, sezon 2

  4. Star Trek: Lower Decks, sezon 4

  5. Ahsoka, sezon 1

  6. For All Mankind, sezon 4

  7. Carnival Row, sezon 2

  8. The Madalorian, sezon 3

  9. Lockwood i spółka


HITY FILMOWE 2023

  1. Spider-Man: Poprzez multiwersum


DEBIUT ROKU 2023

 

Ten tytuł zaczęłam przyznawać od roku 2018, gdyż uważam, że nasz rynek za mało wspiera debiutujących twórców fantastyki i brakuje nagród, które mogłyby pomóc promować ich utwory. W pierwszym roku uzyskał go ode mnie Triskel. Gwardia Krystyny Chodorowskiej, zaś w 2019 Skrzydła Karoliny Fedyk, natomiast w 2020 Imię Boga Michała Dąbrowskiego. W roku 2021 najbardziej spodobała mi się Wiedma Moniki Maciewicz, w 2022 zachwycił mnie Łukasz Kucharczyk i jego rewelacyjny zbiór opowiadań Granty i smoki. A w tym roku nagrody będą aż dwie, w dwóch kategoriach – w fantasy tytuł debiutu roku trafia do Pawła Zbroszczyka za kipiący potencjałem pierwszy tom Daru anomalii, a w kategorii urban fantasy nagroda bez dwóch zdań należy się Karo M. Nowak za rewelacyjne anielsko-korporacyjno-słowiańskie Na wieki wieków korpo. Czytajcie obie książki, bo warto! A, co ogromnie mnie cieszy, ich kontynuacje już nadciągają! 

 


Ponownie serdecznie dziękuję Wam za to, że czytacie moje kolejne recenzje, komentujecie i zostawiacie polubienia. Mam nadzieję, że będziecie regularnie zaglądać do mnie także w 2024 roku – na pewno będą czekały na Was rozdania i inne atrakcje oraz wyzwania.

4 komentarze:

  1. Fajny za Tobą rok w fantazyjnych klimatach :) Niech rok 2024 będzie jeszcze lepszy pod każdym względem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gratuluję patronatów i życzę kolejnych, równie pasjonujących w nowym 2024 roku!

    OdpowiedzUsuń
  3. Super podsumowanie! Jeszcze nie widziałam takiego z grafem, a strasznie do mnie przemawiają takie statystyki! Rewelacja :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Super! Oby ten 2024 był równie owocny i fantastyczny!!

    OdpowiedzUsuń

Jestem wdzięczna za każdy komentarz, mam dzięki nim więcej motywacji :). Chwilowo włączyłam funkcję moderowania, bo niestety na cel wzięli mnie spamerzy, mam nadzieję, że w ten sposób szybko się zniechęcą.