13 czerwca 2023

[recenzja] Maja Lidia Kossakowska „Takeshi 3. Pałac umarłych” – W szprychach koła przemian

Takeshi 3. Pałac umarłych to niestety ostatnia książka, która została napisana przez Maję Lidię Kossakowską, a dla mnie przeczytanie jej było swego rodzaju pożegnaniem z autorką, którą polubiłam przede wszystkim za interesująco prowadzone wątki anielskie oraz szamańskie. I mogę od razu Wam powiedzieć, że w porównaniu do drugiego tomu cyklu o honorowym roninie ten jest zdecydowanie bardziej angażujący. 

 


Sytuacja w Antilii staje się coraz bardziej napięta, bo nowy prezydent nie tylko zatrudnia bojówki, by wywoływały potyczki z ludnością, ale także rozkazuje interweniować wojsku. Niepozorny Pepe Chudzina znajduje się więc w oku cyklonu, bo rodacy mają wobec niego spore oczekiwania. Yoshi szuka natomiast Takeshiego i Haru, zaś jego nowy pan decyduje się wreszcie podjąć kroki przeciw gangsterowi Ashihei. Również przerażająca Etsuke ma ręce pełne roboty i w imieniu swojego „kuzyneczka” zajmuje kolejne terytoria. Niedługo cały świat pogrąży się więc w ogromnym konflikcie... 

 

Fabuła jest tu poprowadzona klarowniej i bardziej dynamicznie niż w Tańcu tygrysa i skupia się na działaniach kluczowych postaci. A każda z nich nie tylko dokłada swoją cegiełkę do lokalnych starć, zdecydowanie posuwając wydarzenia do przodu, ale też musi zajrzeć w głąb siebie i postanowić, kim się stanie. Pepe jest typem niechętnego bohatera i mimo że kusi go rozwijanie swoich magicznych umiejętności, to w gruncie rzeczy nadal jest tchórzem. Tymczasem Takeshi stracił swe słynne opanowanie i hart ducha, Haru czuje się bezużyteczna, Fumiko próbuje zagłuszyć wszelkie uczucia służbą dla zakonu Wierzby, a Rei przypomina sobie, kim naprawdę jest i jak okropnych czynów niegdyś dokonał. Dlatego też myślę, że jego historia zapewne nie tylko na mnie zrobi piorunujące wrażenie. Z zainteresowaniem chłonęłam też nowe informacje o świecie, szczególnie te wprowadzone pod koniec powieści, które pokazują, jaki intrygujący pomysł miała autorka na źródło mocy tego uniwersum i sposób, w jaki rezonuje ze swoimi nowymi mieszkańcami. 

 

Spodobały mi się także udane eksperymenty ze sposobem prowadzenia narracji – a mianowicie jest ona miejscami drugosobowa, gdy w grę wchodzą silne emocje danej postaci – tak, jakby zwracała się sama do siebie. By dodać dynamiki, autorka wielokrotnie zastosowała także czas teraźniejszy. Poza tym dopatrzyłam się też mowy pozornie zależnej, a dzięki temu wszystkiemu czytelnik może w najmniejszych szczegółach poznać tok rozumowania danego bohatera i powody, którymi się kieruje. Natomiast sam styl jest bardzo przyjemny w odbiorze – dynamiczny, barwny, bogaty w środki stylistyczne i trzymający w napięciu.

Główną wadą jest natomiast to, że opowieść nie jest niestety zamknięta – nigdy więc nie poznamy zakończenia historii Takeshiego i jego towarzyszy. Nikt już nie zrozumie natury zachwiania równowagi Wakuni i go nie naprawi...

 


Takeshi 3. Pałac umarłych to z pewnością pozycja obowiązkowa dla fanów tragicznie zmarłej rok temu Mai Lidii Kossakowskiej. Nie tylko Takeshi musi się tu stać kimś więcej niż adeptem bez zakonu i odpowiedzieć sobie na pytanie, co tak naprawdę jest w życiu ważne. Bo czy lojalność, przyjaźń, poświęcenie oraz honor są w stanie uratować nie tylko bliskie mu osoby, ale i całe Wakuni?

 

Czy warto więc przeczytać serię o honorowym roninie Takeshim? Jeżeli jesteście fanami kultury japońskiej oraz latynoskiej i lubicie, gdy służy głównie rozrywce – sięgajcie po nią śmiało. Jej zaletą są ewoluujące postaci, odkrywające przed nami coraz więcej tajemnic, wartka fabuła oparta na narastającym konflikcie, wyczucie dramatyzmu i zwroty akcji, a także dynamiczny, wręcz filmowy język. Intrygujące jest tu także światotworzenie oparte na wierzeniach Kraju Kwitnącej Wiśni i Ameryki Południowej oraz jej zaskakujące źródło, zwane deosferą. Wadą jest zdecydowanie słabszy fabularnie drugi tom i nie zawsze harmonijne połączenie mistyki dwóch zupełnie różnych kultur oraz fakt, że nikt nie napisze już zakończenia tej opowieści.


Za egzemplarz recenzencki dziękuję wydawnictwu Fabryka Słów.

 

Moja ocena: 4,5/6


Seria Takeshi składa się z następujących części:

1) Takeshi. Cień Śmierci

3) Takeshi. Pałac umarłych


Autor: Maja Lidia Kossakowska
Tytuł: Takeshi 3. Pałac umarłych
Wydawnictwo: Fabryka Słów
Rok wydania: 2023
Stron: 517

4 komentarze:

  1. Książka wprawdzie nie jest dla mnie, ale seria jest bardzo ładnie wydana, więc to na pewno gratka dla miłośników gatunków.

    OdpowiedzUsuń
  2. Od dłuższego czasu ta seria czeka u mnie w kolejce. Musze w koncu znaleźć ten czas dla niej.
    Agaman

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam do nadrobienia jeszcze poprzednie części cyklu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie jest to ksiażka dla mnie, ale z pewnością znajdzie wielu odbiorcow :)

    OdpowiedzUsuń

Jestem wdzięczna za każdy komentarz, mam dzięki nim więcej motywacji :). Chwilowo włączyłam funkcję moderowania, bo niestety na cel wzięli mnie spamerzy, mam nadzieję, że w ten sposób szybko się zniechęcą.