08 czerwca 2023

[recenzja] Maja Lidia Kossakowska „Takeshi 2. Taniec tygrysa” – Zmagając się z dżosem

Takeshi 2. Taniec tygrysa Mai Lidii Kossakowskiej to oczywiście bezpośrednia kontynuacja powieści Takeshi. Cień Śmierci (moją recenzję tej książki przeczytacie tu) i zarazem drugi z trzech tomów serii o honorowym roninie. Przede wszystkim przybliża nam coraz bardziej skomplikowaną sytuację w latynoskiej Antilii oraz zarysowuje konflikt, który ze strony na stronę przybiera na sile.

 

Shibu, jeden ze zmiennokształtnych z Zakonu Księżyca Utajonego uważnie obserwuje coraz bardziej dramatyczne wydarzenia w Antilii, próbując skontaktować się z potężnym bytem z selvy – Jaguarem, który może mieć odpowiedzi na najważniejsze obecnie pytania. Natomiast prezydent wspomnianego kraju próbuje uspokoić nastroje, ale silna opozycja ma własne plany – w tym wprowadzenie zakazu propagowania zabobonów. Dowiadujemy się też oczywiście, co po dramatycznym finale poprzedniej części stało się z tytułowym bohaterem, jego przyjacielem Yoshim oraz nastoletnią Haru. 

 


Jak już na pewno zorientowaliście się w tomie pierwszym, Antilia oparta jest na kulturze i wierzeniach latynoskich, pojawia się tu więc sporo szamanów zwanych czasem wegetalistami, królowych mambo a także rozmaitych zjaw świętych, np. Sancto Bandito, nie zabrakło też stworów rodem z horroru typu el Chupacabra czy Człowiek z Hakiem. W miarę rozwoju fabuły poznajemy szczegółowo sytuację polityczną i ostrą walkę, która toczy się w tym państwie. Pojawiają się nowe postaci – polityków oraz szaraczków, którzy muszą sobie radzić w niełatwej rzeczywistości. I mimo że autorka starała się interesująco przedstawić lokalne wierzenia i narastający chaos, to nie byłam w stanie w pełni zaangażować się w losy wprowadzonych tu bohaterów, być może dlatego, że część nie miała tak naprawdę znaczenia dla fabuły, a większość z nich to typowe zimne dranie łaknące władzy i podziwu, po prostu komiksowo przerysowane. Odniosłam też wrażenie, że mariaż kultury japońskiej i latynoskiej wypada nie do końca wiarygodnie, bo różnią się od siebie jak woda od ognia. Minusem były dla mnie także niemal nieograniczone możliwości Zakonu Rozerwanego Kręgu z Wakuni. 

 

Nie spodziewałam się natomiast pogłębienia psychologicznego niektórych postaci. Zakochana w Takeshim Haru, która była elementem komediowym w poprzednim tomie, w tym nabiera zupełnie nowego wymiaru. Przepełniona strachem i innymi intensywnymi emocjami dziewczyna zaczyna dojrzewać na naszych oczach i stopniowo zmienia się z naiwnej księżniczki w świadomą siebie i swoich możliwości młodą kobietę. Również Takeshi zmaga się z niełatwą sytuacją, w której się znalazł, przez co traci swoje słynne opanowanie i pewność siebie, przeżywając na naszych oczach solidny kryzys. Oboje stają się przez to bardziej ludzcy i trójwymiarowi, co stanowi zdecydowaną zaletę tej opowieści. Muszę też koniecznie wspomnieć o Lalu – interesującej istocie, której naturę z przyjemnością odkrywałam w trakcie lektury – jestem ciekawa, czy też polubicie tego nietypowego bohatera.

Ogólnie rzecz biorąc, mam wrażenie, że w tym tomie znalazło się zbyt wiele nieprzystających do siebie wątków i elementów, których nie sposób harmonijnie pogodzić: z jednej strony ekscytujące, zaawansowane intrygi i zagrożenie świata, a z drugiej spowolnienie akcji, by wprowadzić przemyślenia postaci. Sami bohaterowie też prezentują typy od całkowicie schematycznych po złożone charakterologicznie, co może spowodować zawroty głowy. 

 


Podsumowując, Takeshi 2. Taniec tygrysa Mai Lidii Kossakowskiej sprawdza się jako kontynuacja losów tytułowego honorowego ronina, za to wątki związane z latynoską Antilią wypadają zdecydowanie bladziej. Tak czy siak, chętnie sprawdzę w trzecim i ostatnim tomie tej serii zatytułowanym Pałac umarłych, co stało się z całą planetą, za co Etsuke tak bardzo nienawidzi protagonisty oraz czy Tamamo i Nekomata dostaną szczęśliwe zakończenie, na które zasługują. 

 

Za egzemplarz recenzencki dziękuję wydawnictwu Fabryka Słów.

 

Moja ocena: 4/6

Seria Takeshi składa się z następujących części:

1) Takeshi. Cień Śmierci

2) Takeshi. Taniec tygrysa
3) Takeshi. Pałac umarłych


Autor: Maja Lidia Kossakowska
Tytuł: Takeshi 2. Taniec tygrysa
Wydawnictwo: Fabryka Słów
Rok wydania: 2023 (wydanie II)
Stron: 479

3 komentarze:

  1. Jestem bardzo ciekawa twórczości Kossakowskiej. Zastanawia mnie to jak ją odbiorę. Jednak póki co przede mną "Żarna niebios".

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że najpierw skusiłabym się na pierwszą część.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam nic od tej autorki, ale książki wyglądają prześlicznie i chyba się skusze na początek na pierwszy tom :)

    OdpowiedzUsuń

Jestem wdzięczna za każdy komentarz, mam dzięki nim więcej motywacji :). Chwilowo włączyłam funkcję moderowania, bo niestety na cel wzięli mnie spamerzy, mam nadzieję, że w ten sposób szybko się zniechęcą.