20 czerwca 2020

Wiedźmin inspiruje – „Wiedźmin. Historia fenomenu” Adama Flammy

Przepięknie wydany Wiedźmin. Historia fenomenu autorstwa Adama Flammy rzetelnie pokazuje, jak tytułowa postać przeniosła się z kart opowiadań i powieści Andrzeja Sapkowskiego do komiksów, gier, na deski teatralne oraz mały i duży ekran, zyskując rzesze zwolenników na całym świecie. 

 

Adam Flamma postawił się tu w postaci kronikarza, który opisuje nam, w jaki sposób Geralt z Rivii inspirował kolejnych twórców i stał się najbardziej rozpoznawalnym bohaterem z Polski w światowej popkulturze. Najpierw opowiada o samym Andrzeju Sapkowskim oraz okolicznościach wydania opowiadań i trudnościach im towarzyszących, następnie między innymi o pracach nad pierwszym komiksem, rosyjskiej rock operze, polskim serialu i filmie, zagranicznych tłumaczeniach i recepcji, słynnej grze, musicalu w Teatrze Muzycznym w Gdyni (o którym ja pisałam tu), wystawie, aż wreszcie o wyczekiwanej produkcji Netfliksa i twórczości fanowskiej. Znajdziecie tu nawet takie smaczki jak informację o trailerze amerykańskiego serialu ze śląskim dubbingiem, jeśli jeszcze go nie wiedzieliście, szybko nadróbcie ten błąd. I nie bez powodu nazwałam autora kronikarzem bo o wszystkim opowiada w kolejności chronologicznej, nie szczędząc dat, liczb, nazw i nazwisk, starając się przy tym zachować możliwy obiektywizm. (Nie udaje mu się zachować go tylko w kwestii programu telewizyjnego Jacka Żakowskiego, w którym umniejszano znaczenie fantastyki, ale jako jej fani chyba mu wybaczymy.) Przy czym prezentuje nam nie tylko, w jaki sposób doszło do danej realizacji, ale także jak i dlaczego została ona odebrana przez widownię czy też czytelników. Prawie każdej obecnej tu interpretacji postaci Białego Wilka towarzyszy wywiad przeprowadzony z jego twórcami, dzięki czemu możemy poznać ich wizję tej wielowymiarowej postaci, a także proces urzeczywistniania ich przedsięwzięć. Tak więc możecie zabrać się albo za wszystkie rozdziały po kolei, albo też wybrać sobie, o której interpretacji i artystycznej realizacji wiedźmina macie akurat ochotę poczytać. Dodatkowym atutem tej pozycji jest jej staranne wydanie czyli elegancka twarda oprawa ze srebrnymi elementami, kredowy papier i liczne kolorowe ilustracje. A do tego wydawnictwo zrobiło mi bardzo miłą niespodziankę i wysłało mi egzemplarz z dedykacją i autografem autora.
 

W trakcie lektury tej książki z całą pewnością można sobie uświadomić, jak pojemną i inspirującą postacią jest pozornie neutralny zabójca potworów. I niezależnie od recepcji mniej lub bardziej udanych produkcji z Geraltem w centrum, łatwiej zrozumieć, czemu ma on teraz miliony miłośników na całym globie i przy okazji także sprawdzić, ile się o nim wie. Tak więc autor spełnia tytułową obietnicę pokazania nam historii fenomenu, publikacja ma jednak moim zdaniem pewien minus osobiście zabrakło mi tu pokazania Białego Wilka jako fenomenu literackiego i głębszej analizy postaci oraz choćby ogólnej prezentacji zaawansowanych tropów użytych przez Andrzeja Sapkowskiego w opowiadaniach i powieściach na przykład w formie wywiadu ze specjalistą od teorii literatury, profesor Anną Gemrą czy doktor Edytą Rudolf. Mówię to oczywiście jako polonistka, która omal nie napisała pracy magisterskiej o twórczości AS-a, za najciekawszą rozmowę w całej książce uznając tę z Michałem Cetnarowskim. Zdarzyła się też pewna drobna wpadka zdjęcie z musicalu ze strony 427 pokazuje bowiem Krzysztofa Kowalskiego, Modest Ruciński znajduje się natomiast na stronie 434. 
 

Podsumowując, Wiedźmina. Historię fenomenu Adama Flammy można nazwać rozbudowanym, rzetelnym reportażem w formie książkowej, pokazującym, jak nadzwyczaj inspirującą i wielowymiarową personą jest Geralt z Rivii oraz w jaki sposób z kart książek znalazł się w grach, komiksach, teatrach, serialach i czytelniczych sercach na wszystkich kontynentach. Miłośników Białego Wilka, takich jak ja, nie muszę chyba namawiać do postawienia na półce tej cieszącej oczy pozycji, która zbiera wszystko to, co o Geralcie wiedzieć po prostu wypada. 

 

Za egzemplarz recenzencki dziękuję Wydawnictwu Dolnośląskiemu.

Autor: Adam Flamma
Tytuł: Wiedźmin. Historia fenomenu.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Dolnośląskie
Rok wydania: 2020

9 komentarzy:

  1. Jakoś nie ciągnie mnie do Wiedźmina, ale mogę polecić kuzynowi o ile jeszcze nie słyszał o niej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kupiłam sobie tą książkę i już nie mogę się doczekać jak po nią sięgnę. Ja zamówiłam sobie egzemplarz z autografem autora co mnie dodatkowo cieszy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaproponowałam ten tytuł do biblioteki. Myślę, że znajdą się chętni na lekturę tego tomu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie przepadam za książkami tego typu i po taką na pewno bym nie sięgnęła - zwyczajnie nie moje klimaty :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem w trakcie odświeżania sobie sagi o Wiedźminie i ten tytuł również planuję nabyć i przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam Wiedźmina i chętnie przeczytam tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy rozpoczęcie przygody z tą książka w ramach poznawania tego uniwersum, będzie dobrą opcją?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawe pytanie. Wydaje mi się, że poznawanie uniwersum najlepiej zacząć od prozy Sapkowskiego - najpierw dwóch tomów opowiadań, potem przeczytać powieści, a na deser tę książkę. A to dlatego, że warto najpierw zaznajomić się z oryginałem, a potem zobaczyć, jak zainspirował rozlicznych twórców. Polecam też grę komputerową, szczególnie trzecią część.

      Usuń

Jestem wdzięczna za każdy komentarz, mam dzięki nim więcej motywacji :). Chwilowo włączyłam funkcję moderowania, bo niestety na cel wzięli mnie spamerzy, mam nadzieję, że w ten sposób szybko się zniechęcą.